reklama

Ignorovanie učiteľov a zdravotných sestier je ignorovaním strednej vrstvy.

Tento rok si pripomíname 275 výročie korunovácie Márie Terézie, ktorá významné zreformovala školstvo na našom území, pretože v tom videla budúcnosť a povznesenie národa. Dobré vzdelanie a učiteľský stav sa spájali vždy s vážnosťou

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

A práve v tomto roku, nie len učiteľom došla trpezlivosť so stavom školstva. Či je vhodné štrajkovať pred voľbami, je v tomto momente asi jedno, pretože vždy bude niečo, prečo by sa štrajkovať nemalo a vraj sa tým stráca jeho zmysel.

Podstata, ktorá je dlhodobo všetkým známa však je, že stav školstva a nemocníc je zúfalý a ide zlým smerom. Či je to na úrovni materských škôlok, základných škôl až po vysoké školy. Skúšajú sa rôzne reformy, modely často krát nedotiahnuté do konca a navyše ešte počas implementácie sa menia. Bol som zástupcom rodičov v Rade škôlky a mám deti v školách (tak ako mnohí iní) a preto niektoré problémy poznám priamo od zdroja.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máme bezplatné školstvo – pretože platíme dane. Ale rodičia sú stále pozývaní, prosení o donášanie pomôcok do školy, brigády pri opravách a ďalších formách podpory existencie školy. Doplácanie za knihy, ktoré sa nemôžu použiť pre mladšie dieťa, pretože sa medzitým zmenila kniha, obsah (osnova) a pod. Nutné doučovanie jazykov detí mimo vyučovania, pretože chýbajú kvalitní učitelia, hlavne vo veľkých mestách s možnosťou alternatívneho lepšie plateného zamestnania. Chýbajúce a nekvalitné učebnice sú už pomaly bežným javom, voči ktorému sú učitelia i rodičia bezbranní. To všetko sa týka zvyčajne strednej vrstvy, ktorá to ešte ťahá ako vládze. A pozitíva... niekde sú budovy zrekonštruované, ale len za cudzie – európske peniaze. Čo je výsledkom chudoby z nezodpovednosti... a hanbou, že nedokážeme nič za vlastné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zo subjektívneho pohľadu a profitu to môže vyhovovať politikom, študentom, možno niektorým učiteľom čakajúcim na dôchodok, či dokonca rodičom, ktorí cez finančnú podporu školy zabezpečujú „nedotknuteľnosť“ ich detí. Avšak z dlhodobého hľadiska to nemôže vyhovovať nikomu, ak to myslí zodpovedne s vlastnou budúcnosťou a uplatnením sa na trhu práce, ako aj s budúcnosťou národa, ak ho nechce mentálne vyhladiť...

Školský systém na Slovensku i v Európe je postavený na kresťanskej tradícii a tá dáva šancu zmeniť svoje spoločenské postavenie na rozdiel od kastových systémov rozčlenenia obyvateľstva. Aj vďaka vzdelaniu môžeme meniť spoločenské vrstvy a svoje životy. Ak niekto tu účelovo zanedbáva školský systém alebo ho permanentne podvyživuje resp. selektuje školy podľa politických preferencií, tak tento národ vedie do slepej uličky a pomaly, systémovo ničí strednú vrstvu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štrajk, Smerácki politici a niektorí občania zdegradovali len na platy. A platy... áno súvisia so živobytím, zabezpečením rodiny a sociálnym postavením. Avšak porovnávanie vlastných platov k výške priemernej mzdy a dožadovania sa jej je nešťastné. Priemerná mzda je ukazovateľ, tak trošku nebezpečný, resp. nie úplne vhodný. Zjednodušene povedané, ak na jednej strane zvýšime mase štátnych zamestnancov príjem na priemerný, tak priemer sa nám posunie opäť vyššie a nespokojnosť bude pokračovať... a to nehovoriac o porovnávaní platu k pracovnému trhu a lokálnej výške nezamestnanosti. Ako vidieť z tabuľky priemerné platy v sektore vzdelávania (pedagogickí + nepedagogickí zamestnanci) sú štandardne a dlhodobo pod priemerom v národnom hospodárstve a ani sa mu nepribližujú. Taktiež z nej vidieť ako sa vyvíjalo zvyšovanie platov počas vlád za ostatných 15 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Zdroj: Priemerné mzdy, ŠÚ SR a vlastné výpočty. Rok 2015 je vlastný odhad. Dáta ešte nie sú zverejnené. 

Popis: Naľavo priemerná výška hrubej mzdy v hospodárstve celkovo a v sektore vzdelávania (podľa NACE). Napravo % zmena priemernej mzdy v sektore vzdelávania. Prvý rok novej vlády je ovplyvnený nastavením štátneho rozpočtu predchádzajúcej vlády a volebným rokom. 

V tomto prípade tu ale nejde o priemer a jeho posuny. Ide o zadefinovanie si postavenia učiteľa a vzdelania v spoločnosti - či bude na okraji spoločnosti, pod priemerom resp. ako hlboko pod alebo nad ním. Ide o naše definovanie spoločenského statusu vzdelania, vzdelávacieho systému, učiteľa a jeho ohodnotenia ale súčasne s tým aj kvality a jej vyžadovanie. 

V tomto kontexte je zaujímavé schválenie financovania D4/R7 cez PPP. Vláda predpokladala ročnú splátku na úrovni 150 miliónov EUR ktorá, ale po súťaži klesla na 56,7 milióna EUR v horizonte 30 rokov. Aj keď dnes tieto financie ešte nie sú rozpočtované a budú reálne splácané cca až o 5 rokov (po kolaudácii stavby), tak ide o reálnu budúcu úsporu, ktorá môže byť použitá na iné priority. Ak školstvo a zdravotníctvo bude prioritou...? Navyše je tu jeden rozdiel. Financie poskytnuté slovenským učiteľom budú minuté z väčšej časti na spotrebu na Slovensku, čím sa prispeje k plateniu spotrebných daní, tvorbe HDP a podpore domácej ekonomiky. Na rozdiel od platieb zahraničnému konzorciu, ktoré tu síce vytvorí hodnotné dielo a v čase výstavby prispeje k rastu, ale zisky z neho v ďalšom období už budú prúdiť do zahraničia. Robotníci tam nebudú zarábať nadpriemerné platy a po skončení stavby budú odkázaní len na ďalšieho investora alebo úrad práce...

Teda, verejnosť by mala požadovať a vláda definovať i uskutočňovať budúcu úroveň školstva a národa vo vzdelanostnej ekonomike ...či tu bude „európska Afrika“ bez strednej vrstvy s chudobnými, nevzdelanými robotníkmi alebo sebavedomý, inteligentný a múdry národ v srdci Európy, kde sa oplatí žiť?!

Na záver ma už napadá len jedná básnická otázka. Koho vlastne podporuje Smer a v čí prospech i istoty pracuje? Keď to nie sú učitelia, zdravotníci ale ani robotníci na stavbách...žeby to boli silové zložky a iní...? 

Matej Krčmár

Matej Krčmár

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bankár, analytik, otec troch detí, milujúci Slovensko a jeho regióny. Hľadajúci podstatu problémov, aby som ich mohol vyriešiť, alebo aspoň zmenšiť. Som kandidát do NRSR za KDH s číslom 59. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu